26 maart 2018

CDA blijft stabiel

Eindelijk is het dan zover: de uitslag van de verkiezingen voor de gemeenteraad in Midden-Drenthe is er. Het is een heel traject geweest om zo ver te komen. De aftrap werd gegeven in december 2017. Door veel mensen is er gewerkt aan het verkiezingsprogramma, de lijst en de campagne. Met succes zoals, nu is gebleken. Het CDA heeft haar vier zetels behouden. We hebben ons zelf getrakteerd op gebak bij de koffie.

Maar nu de vraag, hoe nu verder in Midden-Drenthe? Er zijn winnaars: de VVD, Gemeentebelangen en Gemeentebelangen Beilen-Smilde-Westerbork. Zij boekten elk een zetel winst. Vanaf CDA-zijde gefeliciteerd. Er waren ook verliezers. De PvdA verloor 2 zetels en D66 één zetel. Wij zijn gelijk gebleven met 4 zetels.

Het CDA gaat haar verantwoordelijkheid niet uit de weg, en wil graag meedoen in het college om te komen tot een goed en stabiel bestuur in Midden-Drenthe. Maar als partij met de meeste stemmen is de PvdA nu aan zet en zal de leiding  nemen in het proces om te komen tot een nieuw college. Dit gebeurt in eerste instantie door middel van het benoemen va een informateur. Het CDA hecht er aan dat alle partijen betrokken worden bij dit proces. Het is van belang om eerst inhoudelijk te kijken waar de overeenkomsten liggen en welk akkoord de voorkeur heeft van de verschillende partijen. Ook hecht het CDA er aan dat de voorkeuren door de partijen voorzien worden van argumenten, zodat ook inzichtelijk wordt waarom men waarvoor kiest. Het CDA geeft er de voorkeur aan om het proces stap voor stap te doorlopen. En natuurlijk is dit  ook een moment om te bekijken hoe wij onze inwoners hierbij kunnen betrekken.

Maandag 26 maart komen de fractieleiders in een eerste bijeenkomst bij elkaar om 19.00 uur, in het gemeentehuis te Beilen. In deze bijeenkomst zal de opdracht aan de informateur worden geformuleerd.

Marinus Louissen
Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe