16 juni 2021

Hoe is het financieel verlopen in 2020 in Midden-Drenthe?

Eind mei kwam de gemeente Midden-Drenthe met de jaarrekening 2020 naar buiten, met een positief saldo van ruim 2.2 miljoen euro. Een resultaat waar we blij mee mogen zijn. Dit is wel het gevolg van het degelijk financieel beleid dat er gevoerd wordt, onder aanvoering van onze wethouder Jan Schipper. Het grootste deel van het overschot is incidenteel geld, wat wil zeggen dat het eenmalig is en wij er dit jaar niet weer op kunnen rekenen.

2020 stond voor een groot deel in het teken van corona. Omdat er nauwelijks gebruik gemaakt kon worden van de sportaccommodaties, besloot de gemeente om geen huur in rekening te brengen bij de gebruikers. Ook kwamen er minder entreegelden binnen bij de zwembaden. Wel kreeg de gemeente hier voor compensatie van het Rijk. Wat zijn de belangrijkste oorzaken waardoor er een overschot is? De meevallers zijn ontstaan - ik noem de belangrijkste - door dat er een meeropbrengst was van de leges, verkoop onroerend goed, hogere baten uit het gemeentefonds inclusief de coronavergoedingen. Tegenvallers ontstonden in het sociaal domein. Er werd meer uitgegeven aan Wmo Huishoudelijke hulp ( € 540.000) en Wmo begeleiding. ( € 661.000). Naar deze meeruitgaven zal nog onderzoek worden gedaan om er achter te komen wat de oorzaken hiervan zijn.

Wij als CDA willen zeker het goede sociaal beleid in Midden-Drenthe behouden, hiervoor zullen wij ons sterk maken. Wat is er bereikt het afgelopen jaar? De nieuwbouw van de gezamenlijke school voor Voortgezet onderwijs in Beilen is van start gegaan, de Harmsmeengeschool in Beilen is gerenoveerd. Het Centrum van Beilen en Westerbork is gerenoveerd zodat het weer bij de tijd is. Dit geldt tevens voor het Westeinde in Westerbork. In 2020 waren we ook nog de culturele gemeente van Drenthe. Ook is in 2020 de eerste fase van het wandelknooppuntennetwerk gerealiseerd. Er is hard gewerkt aan het project vitale vakantie parken. In het Lievingerveld zijn de eerste kavels uitgegeven voor woningbouw, er is hiervoor veel animo voor. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wij als CDA zijn blij dat veel zaken tot stand zijn gekomen door een goede participatie van onze inwoners, want daar doen wij het voor.

Marinus Louissen

Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe