12 oktober 2020

Samen

Als er één woord is wat we het afgelopen jaar veel hebben gehoord dan is dat wel “samen”. Samen moeten we het doen. Maar ook het gemis aan “samen “ door het niet bij elkaar kunnen zijn met mensen die je zo graag om je heen hebt, niet samen bijeenkomsten of kerkdiensten kunnen bijwonen. Alternatieven worden gezocht maar wat kan je een heimwee hebben naar hoe het was.

“Samen moeten we het virus eronder krijgen” maar juist in de week tegen eenzaamheid namen de besmettingen zorgwekkend toe. Een week waarin nog eens extra stil gestaan wordt bij het gemis aan gewenste contacten waardoor mensen zich eenzaam voelen. In de krant van Midden-Drenthe was een speciale bijlage gewijd aan eenzaamheid. Mooie initiatieven om wat te doen aan eenzaamheid variërend van gesprekken, ontmoetingen en flessenpost. Fijn dat er zoveel mensen zijn die naar elkaar willen omkijken! Ook goed om te lezen dat Welzijnswerk Midden-Drenthe zich inzet om eenzaamheid te voorkomen of te doorbreken. Door voorlichting en advies, door het versterken van sociale netwerken en door inzet van vrijwilligers die anderen bezoeken en activeren, zet Welzijnswerk zich in om eenzaamheid tegen te gaan. Goed dat er afgelopen week extra aandacht voor eenzaamheid was maar laten we het vooral als een doorlopend proces zien waarbij we blijven omkijken naar elkaar. En laten we zeker in de Coronatijd, waarbij het online gebeuren steeds belangrijker wordt, oog hebben voor mensen die niet digitaal vaardig zijn opdat zij niet in een isolement raken.

Veel bijeenkomsten die je samen met anderen zou hebben, gaan niet door. Dan merk je hoe belangrijk het is om niet alleen online maar ook live met elkaar te spreken. Een goed gesprek voer je nu eenmaal gemakkelijker als je de persoon ziet. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik het contact tussen de IC-arts Gommers en de zangeres Famke Louise. Door met elkaar te spreken en vooral ook respectvol naar elkaar te luisteren, ontstond er begrip. Het is zo gemakkelijk om iemand af te branden maar het levert zoveel meer op wanneer je het op deze manier doet. Laten we in tijden van polarisatie waarbij er zo gauw onoverbrugbare kampen ontstaan vooral blijven investeren in begrip voor elkaar. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn maar vanuit respect kan je met die verschillen wel verder. Dat geldt voor de politiek maar ook daar buiten.

Samen. In Midden-Drenthe wordt er veel geïnvesteerd in het samen met inwoners zoeken naar de beste oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de enquête voor de renovatie van de Esweg. Door vele meningen te vragen ontstaat er een idee over de wensen van de gebruikers. Een mooi voorbeeld van hoe het CDA tegen “samen” aankijkt. Tussen de mensen staan en luisteren is een noodzakelijk onderdeel van politiek bedrijven.

Tenslotte. Het CDA bestaat 40 jaar. Al 40 jaar een partij die vanuit het midden tussen de inwoners wil staan. Het midden, nog altijd een mooie positie om samen het gesprek aan te gaan en je samen in te zetten voor een maatschappij waarbij we “Zij aan Zij” optrekken en iedereen meetelt. Ik wens een ieder die zich hiervoor inzet veel inspiratie en succes.

Ria Beukema