02 juni 2024

Themabijeenkomst Europa

CDA Midden-Drenthe en themabijeenkomst ‘Europa’.

Op dinsdag 28 mei jl. organiseerde CDA Midden-Drenthe een themabijeenkomst “Europa” in de aanloop naar de Europese verkiezingen. De bijeenkomst vond plaats in Het Valkenhof in Beilen

Enkele inwoners van onze gemeente voerden het woord over door hen ervaren voor- en nadelen van onze Europese Unie.  De heer Klaas Koers mede eigenaar van KKS Koers BV nam de aanwezigen mee in de geschiedenis van hun bedrijf. De kansen die het bedrijf heeft benut in een open economie zoals wij die in Europa kennen, werden benoemd. Grenzen die zijn vervaagd en een gemeenschappelijke munt, de euro, maken het ondernemen gemakkelijker. Gepleit werd voor een zo’n groot mogelijk gelijk speelveld in Europa. Helaas is de realiteit echter zo dat ieder land voor zich, steeds weer eigen regels op het Europees beleid zet.

Na de pauze was het woord aan Roy Meijer melkveehouder in Witteveen en voorzitter van het NAJK. Roy nam de toehoorders mee in wereld van de belangenbehartiging van jonge agrariërs. Deze groep is Europees georganiseerd in de vorm van CEJA. Deze club vertegenwoordigt in Europa ongeveer twee miljoen leden. Welke stap zet je wel en welke niet in de milieu gebruiksruimte die de agrarische sector geboden wordt in de toekomst. De vraag die Roy bezig houdt is “hoe houden we perspectief voor jongeren in de agrarische sector en hoe richt je de lobby waar ik voor sta, in”.

De sprekers waren het er over eens dat er keuzes gemaakt moeten worden door de politiek.  Ondernemers kunnen daarop dan hun vizier richten. Om onze economie gezond draaiende te kunnen houden, hebben we ondernemers nodig.