11 maart 2021

Wonen in Westerbork

Binnenkort heeft Westerbork er weer twee nieuwe bouwplannen bij. Onze (koop)starters en senioren kunnen dan fijn gaan wonen in het plan "An de Boerbrink" aan de Hoofdstraat, dicht bij voorzieningen en in het plan "de Lindelaar" aan het Westeinde. Het CDA vindt dit een geweldige ontwikkeling, na jaren wordt er daadwerkelijk gebouwd!

In deze brief wil ik speciaal de sociale koopwoning in het plan "de Lindelaar" benoemen. Ik heb daar in mijn nieuwsbrief van mei 2020 al eens aandacht voor gevraagd. De sociale koopwoning is bedoeld voor de (koop)starter op de woningmarkt. Het zijn woningen met een prijs tot maximaal € 200.000 v.o.n.. Met een speciale verordening zorgen we er als gemeente voor dat deze woningen de komende 10 jaar in ieder geval beschikbaar blijven voor (koop)starters. Daarmee bieden we de garantie dat er ook echt starterswoningen beschikbaar zijn, met een maximale prijs van de genoemde € 200.000.

Terug naar het geweldig wonen in onze gemeente Midden-Drenthe. Kennelijk zijn veel mensen het daar over eens. Want de druk op de woningmarkt neemt de afgelopen jaren erg toe. In december 2019 schreef de Krant van Midden-Drenthe al dat de makelaars aangaven dat er krapte is op de woningmarkt, dat deze niet ontspannen is. "Er is behoefte aan betaalbare huur- en koopwoningen". Aan die situatie is helaas niets veranderd. Gelukkig komen er nu bouwplannen in Westerbork.

U leest het ook terug in het Dagblad van het Noorden van afgelopen weekend "Of we onze woning willen verkopen...". In Westerbork heb ik dat nog niet meegemaakt, maar dat de woningmarkt steeds verder verhit raakt is een gegeven. Het CDA, juist een partij voor behoud van leefbaarheid in onze kernen/platteland, ziet daarin een groot risico.

Door een combinatie van lage hypotheekrentes, hoge woningprijzen in de steden in het westen van het land en Corona (werken, ongeacht je locatie) hebben onze eigen inwoners veel meer concurrentie op de koopmarkt dan ooit. Hoe zorgen we er voor dat woningen die op de markt komen ook beschikbaar zijn voor jou en mij, inwoners van Midden-Drenthe.

Met dat gegeven gaat het CDA de komende maand het raadsdebat in. Van ons mag u inventiviteit en daadkracht verwachten.

Robert Brouwer