Luchtverkeer en CO2
Vliegtuigen binden aan een maximale CO2-uitstoot per passagier per kilometer
Het CDA-partijcongres op 2 juni 2007 in vergadering bijeen,
Constaterende dat:
x. Er in Europa een innovatieve en economisch belangrijke vliegtuigindustrie bestaat,
x. Het open skies - verdrag (30 april) tussen de EU en de V.S. “het luchtverkeer tussen de EU en de V.S. een enorme impuls zal geven”,
x. Algemeen wordt aangenomen dat in de volgende twintig jaar het luchtverkeer met 3 tot 7 procent per jaar zal toenemen
Overwegende dat:
x. De toename van het luchtverkeer zal leiden tot een overeenkomstige toename van de CO2-uitstoot,
x. De EU (22 februari) heeft besloten te streven naar een vermindering van CO2-uitstoot van minstens 20 procent vóór 2020,
x. De CO2-uitstoot door het luchtverkeer door indirecte maatregelen als de invoering van accijns op kerosine en het binden van het luchtverkeer aan de CO2-emissiehandel onvoldoende zal verminderen,
x. Ook de invoering van een ecotax het milieu onvoldoende ten goede zal komen,
x. Het de meest efficiënte en rechtstreekse maatregel is om een maximum in te voeren voor de hoeveelheid CO2 die een vliegtuig per passagier per kilometer mag uitstoten,
x. Deze maatregel de vliegtuigbouwers zal dwingen tot een nieuwe ontwerpfilosofie waarbij niet snelheid en lage kosten per passagier per kilometer voorop staan, maar minimale CO2-uitstoot per passagier per kilometer,
x. Het invoeren van deze maatregel de enige mogelijkheid is om in de toekomst op een verantwoorde wijze zowel het vliegen te handhaven als een innovatieve vliegtuigindustrie in stand te houden.
Spreekt uit dat:
x. In Europees verband gestreefd dient te worden naar regelgeving, die normen vastlegt voor de maximale CO2-uitstoot per passagier per kilometer.
En gaat over tot de orde van de dag.