29 juli 2013

4G een must voor de Europese Unie

Door Lambert van Nistelrooij (verschenen in regiokranten op 27/07/2013)

Er is geen houden meer aan, de vierde generatie mobiele telecommunicatiestandaarden (4G) verovert de wereld. Deze techniek zorgt voor veel sneller internet op je gsm en andere mobiele apparaten. Sterker nog, een vijfde generatie staat al voor de deur.

De Europese Unie lijkt echter niet mee te gaan in recente innovaties op het gebied van snelle communicatie. Zo zijn er in Zuid-Korea meer mensen geabonneerd op 4G dan in de gehele Europese Unie. In zeventien EU-landen is er zelfs nog helemaal geen sprake van.

Europa stond in de jaren '90 aan de top van gsm-technologie. De standaard is in Europa ontwikkeld. Europa heeft dus de kennis al in huis en het is belangrijk deze ook te gebruiken. 4G is echter met controverses omgeven. Er is nog altijd vrees voor de risico's voor de gezondheid van de straling van het nieuwe 4G-netwerk. Hierdoor hanteert de EU zeer strikte gebruiksrichtlijnen.

Het is goed dat Brussel let op gezondheidsrisico's. Op hetzelfde moment loopt de EU echter wel vertraging op ten aanzien van landen als de VS, maar dus ook Zuid-Korea. Tijdens een recent werkbezoek aan dat land bleek hoe de 4G-technologie als nieuwe standaard mensen en bedrijven razendsnel online zet. Een ontwikkeling die de bedrijvigheid van het land uiteraard bevordert.
De EU, met haar uiterst genuanceerde verwelkoming van 4G, loopt met die houding een niet meer in te halen achterstand op ten opzichte van de opkomende economieën.

Een zorgelijke ontwikkeling, want als EU dienen we anno 2013 juist een tegenwicht te bieden voor economische krachtpatsers als China, India en Zuid-Korea. Voor de nieuwste technieken op het gebied van innovatie en energie moet je momenteel daar zijn. Het is nu van belang om met die 500 miljoen Europeanen minimaal mee te gaan in die innovatiedrang. Het feit dat Zuid-Korea vlot heeft ingespeeld op de nieuwe ontwikkelingen, is goed geweest voor de werkgelegenheid. Een belangrijke leerervaring.

De EU zou de voorzichtige houding ten aanzien van de 4G-techniek moet laten varen. Volgens wetenschappelijk onderzoek is het alleen schadelijk als de blootstelling aan 4G-straling hoger is dan de gezondheidsnorm. De stralingsnormen in het Brusselse gewest zijn bijvoorbeeld buitenproportioneel streng met als gevolg dat voor verschillende telecom-operatoren de uitrol van een 4G-netwerk onmogelijk is. De stralingsnormen in Brussel zijn tot tweehonderd keer strenger dan voorgeschreven door de Wereldgezondheidsorganisatie en dus overdreven. Sterker nog: de strenge norm leidt juist tot een hoger gezondheidsrisico. Immers, als er minder masten staan, betekent dat dat de mobiele telefoon meer moeite moet doen het signaal op te vangen. Daardoor wordt de gebruiker dus aan meer in plaats van minder straling blootgesteld. Voor de economische ontwikkeling is een dusdanig traag netwerk funest, want ook de consument wordt erdoor benadeeld: hogere tarieven, tragere verbindingen, slechtere dekking en een lagere bereikbaarheid.

Nederland heeft vertraging opgelopen met 4G door problemen met de frequentie. Pas in december kwam een doorbraak, dankzij een veiling. Telecombedrijven betaalden 3,8 miljard euro voor de frequentie. KPN is als provider het verst met het uitrollen van het 4G-netwerk in Nederland. Vanaf 2014 wil het bedrijf heel Nederland van 4G voorzien. De vraag is nu of andere providers ook deze belangrijke stap durven te nemen en Nederland zijn achterstand op korte termijn kan inhalen.

Veel EU-landen lopen door een gebrek aan supersnel internet vertraging op. Je moet altijd koploper willen zijn waar het gaat om nieuwe technologieën als deze kunnen bijdragen aan de welvaart van de gehele EU. Zo niet, dan ondervindt de consument daar nadeel van, maar ook de communicatie met overzeese bedrijven.

In een wereld die verder globaliseert, is dit ontegenzeggelijk een nadeel. Hopelijk kunnen de nieuwe plannen voor één interne EU-telecommarkt van eurocommissaris Neelie Kroes de lidstaten een duwtje in rug geven.

De vraag is nu: blijft Europa een volger of zal ze ook weer gaan leiden zoals alle rapportages van de verschillende EU-instellingen voorschrijven? De ontwikkeling voor een nog snellere en efficiëntere 5G-breedband is al in gang gezet. Het woord is aan de EU.