23 oktober 2015

Annie Schreijer-Pierik vicevoorzitter van SME-Europe

CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is tijdens het EVP-congres in Madrid verkozen tot vicevoorzitter van SME Europe. Een organisatie binnen de EVP die opkomt voor het midden- en kleinbedrijf.

"Ons MKB is de ruggengraat van de economie met veruit de meeste banen", zegt Annie Schreijer-Pierik. "Met deze organisatie willen we bij Europese debatten opkomen voor deze bedrijven, voor meer groei en werkgelegenheid."

Veel middelgrote en kleine bedrijven kampen met administratieve lastendruk en moeilijke kredietverlening. "Dat zien we bijvoorbeeld bij de familie- en gezinsbedrijven in de Nederlandse landbouw, maar ook bij aannemers, wegenbouwers en de voedselverwerkende industrie. Zoveel regeltjes waar ze aan moeten voldoen! En een bank die moeilijk doet. Terwijl zulke familiebedrijven juist bij uitstek de economische groei kunnen aanzwengelen. We moeten het deze bedrijven juist zo makkelijk mogelijk maken." Daarom pleit de CDA-Europarlementariër voor minder regels, onder andere op het gebied van Natura2000.

Annie Schreijer uit Twente is Europarlementslid voor het CDA, onderdeel van de grote EVP-Fractie in het Europarlement. Ze had met haar man en zoon tientallen jaren zelf een familiebedrijf (een varkensboerderij).

Annie Schreijer is verder o.a. Secretaris-Generaal voor de parlementaire intergroep voor Biodiversiteit, Jacht en Platteland. Ook heeft zij in Nederland tijdens bestuurdersvergaderingen vaak om tafel gezeten met partijen zoals werkgeversorganisatie VNO-NCW.