12 november 2014

Annie Schreijer-Pierik wil tijdelijke stop op vergaande maatregelen Natura2000

Annie Schreijer - Pierik (CDA Europarlement) wil een tijdelijke stop op vergaande Nederlandse maatregelen voor het Europese natuurbeleid, het zogeheten Natura2000.

Ze luidt de noodklok wegens de te grote verschillen in natuurbescherming.  In Nederlands-Duitse natuurgebieden worden Nederlandse boeren ernstig beperkt, maar mogen Duitse boeren juist fors uitbreiden. RTV Oost berichtte hier dinsdag over: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=202930&p=226988

"Er is een heikele situatie ontstaan", vindt Annie Schreijer. Ze heeft woensdag schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie. De grensverschillen zijn helaas exemplarisch voor de uitvoering van het Europese natuurbeleid, de zogeheten Natura2000.

"Bijzondere natuur moet uiteraard worden beschermd, maar we willen eerst voldoende helderheid en zekerheid voor de toekomst. Daarna pas zouden provincies en andere overheden weer dit soort onomkeerbare stappen mogen uitvoeren", aldus Schreijer, waarmee ze doelt op bijvoorbeeld sloop van boerderijen.

Schreijer wil daarom dat de Europese Commissie de evaluatie ('fitness-check') van de Vogel- en Habitatrichtlijnen vervroegt.  Die evaluatie staat nu pas gepland voor eind 2015/begin 2016. Wederzijdse afstemming van de nationale uitvoering van Europees natuurbeleid moet daarbij voorop staan, aldus Schreijer-Pierik. "Dit soort verschillen en tegenstrijdigheden moeten worden voorkomen."