06 augustus 2014

Annie Schreijer vraagt naar risico's ebola

Annie Schreijer-Pierik (CDA) wil opheldering over de risico's van ebola. Ze heeft vandaag de Europese Commissie gevraagd of voorzorgsmaatregelen nodig zijn in EU-landen.

Het besmettelijke virus eiste al bijna 900 mensenlevens in Afrika. Het is de ergste ebola-uitbraak tot dusver. "Een drama voor de slachtoffers en nabestaanden. Het virus breidt zich alsmaar uit naar andere landen. We moeten goed voorbereid zijn in Europa", vindt Annie Schreijer, CDA-Europarlementslid.

Het virus verspreidt zich via zweet en ander lichaamsvocht. Binnen drie weken ontstaat ernstige hoofdpijn, met ruim 50 procent kans op overlijden. Een vaccin of medicijn bestaat niet.

Annie Schreijer wil weten hoe groot het risico is en of maatregelen nodig zijn, zoals controles of voorlichting op vliegvelden of havens. "Bij epidemieën van andere ernstige ziektes kregen reizigers informatie over de symptomen. Wellicht kan dat nu helpen voorkomen dat meer slachtoffers vallen", oppert Schreijer.