24 juni 2014

Annie Schreijer: waar blijft het geld voor de melk?

Annie Schreijer-Pierik (CDA Europarlement) eist opheldering van de Europese Commissie over de kostprijs van melk. Veel boeren blijken met verlies melk te produceren: de kosten van de koeien en productie bedragen circa 45 cent per liter, terwijl de boeren circa 37 cent ontvangen. De cijfers zijn dinsdag gepresenteerd door de melkveehouders van de Dutch Dairy Board (DDB).

"Op deze manier blijft er geen brood op de plank bij de familiebedrijven", zegt Annie Schreijer. "De gezinsbedrijven zijn juist erg belangrijk voor de leefbaarheid van het platteland. We moeten ze wel overeind houden"

Schreijer gaat schriftelijke vragen stellen aan de Europese Commissie over de kostprijs van de melk. "Waar blijft de euro die de consument hier betaalt voor een liter melk?", wil Schreijer weten. "Hoeveel gaat er naar de supermarkt en naar anderen? Ik vraag aan de Europese Commissie wat er eventueel aan te doen is."

De indruk is dat de Nederlandse melkveehouders hogere kosten hebben dan collega-boeren in andere EU-landen. "Dat moeten we niet willen. Europa moet zorgen voor een gelijk speelveld binnen de Europese Unie, om te zorgen voor eerlijke prijzen", vindt Schreijer. "Het landbouwbeleid is Europees, maar de uitvoering is in handen van de Nederlandse staatssecretaris voor Landbouw."