20 november 2013

Beleggers krijgen financiële bijsluiter, mede dankzij CDA

Wie geld wil steken in een beleggingsproduct, kan zijn risico's voortaan veel beter inschatten. Beleggers krijgen bij complexe beleggingsproducten voortaan in heel Europa een financiële bijsluiter. Met steun van het CDA besluit het Europees Parlement daartoe woensdag.

"Eenvoud telt. Ik vind dat consumenten in één oogopslag moeten kunnen zien wat de risico's, kosten en het rendement zijn", aldus Corien Wortmann (CDA Europarlementariër). "Zo voorkomen we dat riskante producten vermomd worden als veilige beleggingen."

De financiële bijsluiter moet in heel Europa op dezelfde manier worden opgesteld, zodat consumenten verschillende producten beter kunnen vergelijken. Zo moet de bijsluiter in de eigen taal worden opgesteld en mag er geen misleidende informatie en kleine lettertjes in staan. Ook mag de bijsluiter niet langer zijn dan twee A4-tjes en is het gebruik van reclame, jargon en afkortingen verboden.

Wortmann is wel kritisch over enkele details: "We moeten oppassen dat we van de bijsluiter geen ingewikkelde kerstboom maken. Bovendien bestaat er voor sommige producten zoals aandelen en obligaties al transparantiewetgeving, waardoor een wirwar van regels kan ontstaan. Daar is de consumentenbescherming zeker niet bij gebaat, dus deze producten worden nu terecht uitgesloten."

De ministers van Financiën moeten hun positie nog vastleggen, waarna de onderhandelingen met het Europees Parlement over de definitieve wetgeving zullen plaatsvinden.