18 oktober 2022

Bescherm kritieke infrastructuur

Reactie CDA op Commissievoorstel kritieke infrastructuur

De Europese Commissie heeft zojuist een plan gepresenteerd om kritieke infrastructuur beter te beschermen, nu het risico op sabotage is toegenomen. De explosies bij de Nord Stream-gaspijpleidingen en de sabotage van het Duitse spoornetwerk zijn zorgwekkende voorbeelden. De Commissie wil samen met lidstaten stresstesten uitvoeren voor hun kritieke infrastructuur, te beginnen met energie-infrastructuur. Later uit te breiden naar de sectoren communicatie, transport en ruimtevaart.

Tom Berendsen, Europarlementariër namens het CDA en woordvoerder Energie en Telecom, is blij met het voorstel en roept de Commissie op om snel verder te gaan: “Wat mij betreft voeren we een stresstest in voor alle sectoren die raken aan onze economische en nationale veiligheid. We zijn te naïef geweest voor wat betreft de risico’s in zowel de aanleg als bescherming van kritieke infrastructuur. Zeker wanneer infrastructuur de landsgrenzen overgaat, zoals datakabels, vraagt dat per definitie om meer Europese samenwerking. Ons dagelijkse leven valt of staat namelijk met veilige internet- energie- en transportverbindingen. Mijn CDA-collega Derk Boswijk vroeg hier in de Tweede Kamer vorig jaar al terecht aandacht voor.”

In het onlangs aangenomen industrierapport van Berendsen pleit hij al om beveiligingsapparatuur aan te merken als strategische sector en om meer in te zetten op Europese oplossingen om eenzijdige afhankelijkheden tegen te gaan.