16 november 2016

Beter toezicht op bezoekers EU nodig

De Europese Commissie heeft vandaag haar plannen gepresenteerd voor het opzetten van het ETIAS (Europees systeem voor reisinformatie en -autorisatie). Het systeem maakt het mogelijk om reizigers van buiten de EU die geen visumverplichting hebben van te voren te controleren in de Europese datasystemen. Jeroen Lenaers, woordvoerder binnenlandse zaken van de CDA EU-delegatie: “Wat we een jaar na de terroristische aanslagen in Parijs en Brussel toch op zijn minst geleerd moeten hebben is dat wij te weinig weten van de mensen die de EU binnenkomen. Steeds meer landen buiten Europa hoeven geen visum meer aan te vragen als ze hierheen komen. Dat is een groot goed, maar het is naïef om te denken dat wij dan iedereen moeten vertrouwen die uit die landen hierheen komt. Dit voorstel geeft ons meer controle over onze buitengrenzen en dat is een voorwaarde om een open continent te blijven in de toekomst.”

De Europese grensbewaking heeft op dit moment beperkte mogelijkheden om van te voren uit te kunnen analyseren of er risico’s bestaan rond bepaalde personen. “Het is een groot gat in ons veiligheidsbeleid dat bijna 200 miljoen mensen eigenlijk ongecontroleerd binnen kunnen komen. Dit systeem is daarom een belangrijk onderdeel van een effectieve Europese buitengrens,” aldus Lenaers.

In 2014 werden ongeveer 286.000 mensen de toegang tot de EU geweigerd. De meeste van deze mensen mochten niet doorreizen vanwege een veiligheidsrisico die waren geconstateerd aan de grens. “In plaats van bij aankomst te moeten controleren, gebeurt het met dit systeem vooraf en op basis van alle beschikbare databases, zowel Europese als bijvoorbeeld van Interpol. Het is een grote vooruitgang dat we eindelijk onze databases gaan koppelen in plaats van de losse silo’s die we lange tijd gehad hebben," aldus de CDA-Europarlementariër.