11 november 2015

CDA: aanpassing Europese kieswet onacceptabel

Het CDA in het Europees Parlement heeft vandaag tegen het rapport gestemd over de herziening van de Europese kieswet uit 1976. CDA-delegatieleider Esther de Lange: "In plaats van het verkleinen van de kloof met de burger zal het onbegrip van mensen alleen maar toenemen als het Europees Parlement gaat bepalen op welke dag wij stemmen of vanaf welke leeftijd gestemd mag worden voor de Europese verkiezingen. En hebben wij in Europa geen grotere problemen dan het feit dat wij in Nederland op donderdag stemmen en in België op zondag?! Het is prima om de verouderde Europese kieswet te moderniseren, bijvoorbeeld door het beter bestrijden van fraude en het stemmen via internet mogelijk te maken. Maar dit rapport gaat veel verder in het veranderen van nationale wetten en tradities en is daardoor onacceptabel voor het CDA."