07 mei 2013

CDA: bestelbussen moeten milieuvriendelijker

Nieuwe bestelbussen en andere kleine bedrijfswagens moeten minder CO2  uitstoten. De maximale uitstoot moet in 2020 en daarna vanaf 2025 stapsgewijs omlaag (147 g/km in 2020 en tussen 105 en 120 g/km na 2025), net zoals dat voor personenauto's is afgesproken. Een voorstel daartoe is dinsdag aangenomen in de Europarlementscommissie voor milieu.

Europarlementslid Esther de Lange (CDA) stemde voor de maatregel: "De bestelbussen kunnen een behoorlijk milieuvoordeel bezorgen", zegt ze. "Op de weg zie je heel wat busjes rijden. Dus elke verbetering tikt aan voor het klimaat."

"Technisch is het mogelijk en de kosten vallen mee, dus niets staat ons in de weg."

Daarnaast moeten bestuurders van bestelbusjes ook weten wat het verbruik precies is van de wagens. De Lange stemde daarom ook voor een betere methode om de uitstoot te meten. Nu vermelden fabrikanten soms een uitstoot die niet realistisch is en komen mensen achteraf voor verrassingen te staan.

Het CDA stemde tegen voorstellen van andere Europarlementsleden om een aparte snelheidslimiet voor bestelbussen in te voeren. Zo'n limiet gaat De Lange te ver.