21 oktober 2014

CDA: bestrijding ebola opvoeren

De aanpak van het alsmaar uitbreidende ebola-epidemie moet worden opgevoerd. Meer geld en een gezamenlijker Europese controle van vliegtuigpassagiers nodig, vindt CDA-Europarlementslid Annie Schreijer-Pierik. Nederland moet overgestapte passagiers uit risicolanden controleren op verschijnselen.

"Nu gaat ieder land zijn eigen gang. Dat werkt natuurlijk niet. Dat vergroot de onzekerheid onder burgers", vindt Schreijer, lid van de parlementscommissie Gezondheid.

Ze kreeg maandagvond al gelijk van EU-commissaris Borg. (Gezondheid). "Het is bijzonder jammer dat minister Edith Schippers van Volksgezondheid geen passagiers uit risicolanden wil laten controleren op ebola-verschijnselen.  Via andere Europese vliegvelden landen op Schiphol ook passagiers uit Sierra Leone, Guinee en Liberia."

Betere controles zijn ook in het belang van het personeel van luchtvaartmaatschappijen.

Schreijer pleit voor de vorming van een Europees noodfonds met miljoenen euro's. Nederland zou ook snel een tv-inzamelingsactie moeten houden. Dat geld is bestemd voor allerlei hulp, vooral in Afrika. Dringend moeten ook meer verpleegsters, artsen, hospitalen en materialen naar Afrika worden gestuurd. Eventueel kan Europa helpen. "Ik erger me mateloos aan de verzekeraars die weigeren Nederlandse ebola-artsen te verzekeren die in Afrika de ebola-patiënten willen helpen. Zo breidt de epidemie zich alleen maar uit."

Het aantal besmettingen door de ebola-epidemie nadert eind deze maand de 10.000, volgens schattingen. Het aantal slachtoffers loopt steeds sneller op.

Een uitgebreidere aanpak en betere voorlichting kan helpen om paniek en ongerustheid te voorkomen. "Paniek is niet nodig. Dat zou juist erger zijn dan de epidemie zelf, wat Europa betreft."

Annie Schreijer was in juli het eerste Europarlementslid dat de noodklok luidde over de ebola-epidemie.  Ze heeft al vele schriftelijke vragen gesteld en debatten gevoerd. Maandagavond sprak ze het Europarlement toe hierover:http://youtu.be/2FE_gamZkGk