12 maart 2015

CDA: Christenen beter beschermen tegen IS

Het Europees Parlement stemt vandaag over de recente aanvallen door terreurgroep IS op Assyrische christenen in Syrië, Irak en Libanon. In de resolutie, mede ingediend door CDA-Europarlementariër Esther de Lange, spreekt het Europees Parlement zijn solidariteit uit met de slachtoffers van het barbaarse geweld.

IS maakt zich schuldig aan misdaden tegen de mensheid en oorlogsmisdaden zo valt te lezen in de resolutie. “Laten we duidelijk zijn over wat hier gebeurt: religieuze minderheden, in het bijzonder de christenen worden door Islamitische extremisten verjaagd en vermoord om nooit meer terug te komen. We zouden zelfs kunnen spreken van genocide” aldus Esther de Lange.

Het Europees Parlement dringt ook aan op betere bescherming van de minderheden, bijvoorbeeld voor de recente ontvoering van honderden mensen in het noorden van Syrië. De Europarlementariërs pleiten voor het opzetten van een ‘veilige haven’ voor de opgejaagde groepen op de vlakte van Nineve in noordoost Iraq. “Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is hard nodig. Deze mensen kunnen geen kant op. De internationale gemeenschap, en de Verenigde Naties in het bijzonder, moet koste wat koste voorkomen dat IS de vlakte van Nineve kan innemen”, aldus Esther de Lange.

Het CDA heeft er in het bijzonder voor gepleit in de resolutie om de internationale hulp die geboden wordt niet alleen via de gebruikelijke kanalen in te zetten zoals de VN-vluchtelingenorganisatie. De Lange: “We krijgen signalen dat christelijke vluchtelingen niet terecht kunnen in de gangbare kampen. Het is er te gevaarlijk. Europa moet ervoor zorgen dat onze hulp bij alle religieuze groepen terecht komt. Daarom moet de EU meer hulp bieden via kerkelijke ontwikkelingsorganisaties, zoals de Patriarchaten in de regio, zodat alle minderheden baat hebben van Europese hulp.”