07 juni 2016

CDA: Eerlijke prijs voor boer belangrijker dan ooit

Het Europees Parlement heeft vandaag voor de invoering van Europese wetgeving gestemd om de positie van boeren en consumenten in de voedselvoorzieningsketen te verbeteren. CDA-Europarlementariërs Annie Schreijer-Pierik (Landbouw), die zelf vaak voor dergelijke wetgeving heeft gepleit, en Lambert van Nistelrooij (Interne markt en Consumentenbescherming) zijn blij met de uitkomst van de stemming. “Boeren moeten eindelijk eens een eerlijke prijs krijgen en op tijd betaald worden voor het werk dat ze leveren,” aldus Schreijer-Pierik.

Het grootste deel van de winst op agrarische producten gaat volgens Schreijer-Pierik naar supermarkten en inkopers als gevolg van de grote marktmacht die ze hebben. Ze vindt dan ook dat de winst eerlijker moet worden verdeeld tussen de ketenpartijen. “Zeker nu de voedselprijzen laag zijn en veel agrarische producten al maandenlang onder de kostprijs worden verkocht, is verbetering van de onderhandelingspositie van de boer snel nodig,” aldus de Europarlementariër. Zo moet het bijvoorbeeld lastiger worden om contracten eenzijdig op te zeggen.

Pogingen van de retailsector in de afgelopen jaren om de onderhandelingspositie van boeren te verbeteren, liepen op niets uit. Daarom vindt Schreijer-Pierik dat wetgeving nu echt nodig is. Van Nistelrooij benadrukt dat tegelijkertijd betere handhaving van bestaande wetgeving noodzakelijk is: "Grote handelsbedrijven met een dominante marktpositie hebben tegenover met name kleine producenten soms onevenredig veel marktmacht. Ik roep ook de lidstaten daarom ook op de mededingingsregels beter toe te passen."

In Nederland worden de agrarische producten van pakweg 65.000 boeren door vijf inkopers gekocht. Die concentratie van de marktmacht heeft er volgens Schreijer-Pierik toe geleid dat voedsel tegen dumpprijzen wordt verkocht. “Dat we vandaag de dag 11% van ons besteedbaar inkomen uitgeven aan voeding, zegt eigenlijk al genoeg,” zegt Schreijer-Pierik.