11 juni 2013

CDA Europa: EU-burgers beter beschermen tegen Amerikaanse cyberspionnen

Het CDA wil dat de EU haast maakt met wetgeving die EU-burgers beschermt tegen de willekeur van de Amerikaanse veiligheidsdiensten. Met geheime spionageprogramma's zoals PRISM kan de VS (onder het mom van de strijd tegen het terrorisme) de wereldwijde elektronische communicatie en telefoongesprekken screenen.

"Volgens een bericht in De Telegraaf van vandaag werkt ook onze Nederlandse inlichtingendienst AIVD hieraan mee", aldus Europarlementariër Lambert van Nistelrooij, woordvoerder Internet en Telecom: "Dat is toch wel opmerkelijk, ik wil weten of dit waar is en of ook inlichtingendiensten van andere Europese landen meedoen".

Wim van de Camp, delegatieleider van het CDA in het Europees Parlement, vult aan: "Bovendien is het van het grootste belang onze burgers en bedrijven adequaat te beschermen. De Europese landen moeten daarom de hervorming van de totaal verouderde Europese databeschermingsregels uit 1995, van vóór de opkomst van het internet, niet langer onnodig vertragen".

Van de Camp en Van Nistelrooij stelden hierover vragen aan de Raad van Ministers van de EU-landen.