02 juli 2013

CDA: Europarlement eist duidelijker spelregels staatssteun aan sport

Het Europees Parlement eist duidelijker spelregels voor staatssteun aan de sportsector, in het bijzonder voetbalclubs. Europarlementslid Esther de Lange (CDA) kreeg hiervoor dinsdag steun in het Europees Parlement. In Nederland lopen nu onderzoeken van de Europese Commissie naar mogelijke ongeoorloofde staatssteun aan NEC, MVV, Willem II, PSV en FC Den Bosch. Ook wil het Europarlement dat amateursport uitzonderen van de EU-regels voor staatssteun.

Esther de Lange: "Het is hoog tijd dat de Europese Commissie de EU-landen en clubs duidelijkheid verschaft. Gemeenten en sportclubs zitten te lang in onzekerheid. De Europese Commissie beslist nu in elk concreet geval op eigen houtje of staatssteun is geoorloofd. Daarom is het voor lidstaten en clubs vaak bang afwachten of ze goedkeuring krijgen van de Europese Commissie".

Financiële steun van overheden aan sportclubs is in principe niet toegelaten. Reden is dat dit tot competitievervalsing zou leiden. Een uitzondering is toegestaan als het om geld in jeugdopleidingen wordt geïnvesteerd. Het Europees Parlement eist nu meer duidelijkheid en transparantie door dergelijke uitzonderingen zwart op wit vast te laten leggen.

De Lange: "We willen dat de Europese Commissie zo precies mogelijk afbakent wanneer overheidssteun aan sportclubs is toegestaan. Duidelijke spelregels dus."

Ook voor de amateursporten is er volgens De Lange behoefte aan meer duidelijkheid. In theorie valt amateursport niet onder de Europese wetgeving, tenzij er economische transacties mee gemoeid zijn. De grenzen van wat al dan niet is toegelaten, zijn echter vaag. Ook hier pleiten De Lange en haar collega's voor meer duidelijkheid over wat mag en niet mag.