15 december 2015

CDA: Europese buitengrenzen zijn gezamenlijke verantwoordelijk

De Europese Commissie heeft vandaag haar plannen gepresenteerd in het Europees Parlement voor een Europese land- en kustwacht. Hiervoor willen zij een nieuw agentschap oprichten waar 1500 mensen aan het werk gezet worden om de gemeenschappelijke grenzen te bewaken. Jeroen Lenaers, woordvoerder migratie voor het CDA in het Europees Parlement is blij dat de Europese Commissie serieus werk wil maken van de bewaking van de buitengrenzen in Europa. "Dit voorstel is een eerste stap om lidstaten ertoe te dwingen hun buitengrensbewaking op orde te krijgen. Griekenland had jaren geleden al geholpen moeten worden maar weigerde pertinent. De chaos aan het begin van de migratiecrisis kwam mede door deze onverantwoorde opstelling van de Griekse autoriteiten. Het is terecht dat Nederland nu medezeggenschap krijgt over de kwaliteit van de buitengrensbewaking in Griekenland, dat is ook onze buitengrens."

Wel waarschuwt Lenaers voor dat de EU niet de verantwoordelijkheid van lidstaten moet overnemen als het gaat om buitengrensbewaking. "In uiterste gevallen moeten we kunnen ingrijpen. Maar wij zien liever dat landen aan de buitengrens van de EU, financieel en materieel ondersteund door de rest van EU, zelf een fatsoenlijke buitengrensbewaking organiseren. We moeten koste wat kost voorkomen dat landen als Griekenland nu achterover gaan leunen en het aan de rest van Europa overlaten. Ons beleid moet gericht zijn op het activeren en ondersteunen, en pas in een uiterste geval op het overnemen van de verantwoordelijkheid van lidstaten."

Het voorstel houdt onder meer in dat er een pool van grensbewakers en experts wordt opgezet. Lenaers hoopt met een vaste groep grensbewakers een einde te maken aan de oeverloze discussies over extra personeel voor Frontex. Zo vroeg het buitengrensagentschap Frontex nog in oktober voor een aanvulling van 743 extra personeel waar tot nog toe, ondanks ruimhartige toezeggingen van lidstaten, maar 447 van zijn geleverd. "Ik begrijp de ambitie van de Europese Commissie wel. Lidstaten beloven in Brussel iedere keer plechtig bij te dragen aan een gemeenschappelijke oplossing, maar zodra ze weer in hun nationale parlement staan merken wij er maar weinig van. Als wij met 1500 grensbewakers een einde kunnen maken aan het houtje-touwtje beleid van vandaag de dag, dan is dat het waard," aldus de CDA-Europarlementariër.