04 september 2013

CDA: Fraude met vlees onacceptabel

Het CDA vindt de door tv-programma Zembla openbaar gemaakte misstanden binnen de vleessector onacceptabel.

“Ik wil zo snel mogelijk opheldering van staatssecretaris Dijksma hoe dit kan gebeuren. De controlediensten NVWA en KDS werken onder haar verantwoordelijkheid, maar er gaat van alles mis. Dit is onacceptabel en brengt de goede naam van ons vlees in gevaar” aldus Jaco Geurts, lid van de Tweede Kamer.

CDA-Europarlementariër Esther de Lange, voedselfrauderapporteur namens het Europees Parlement, zal komende donderdag in de uitzending van Zembla op de misstanden in de vleessector reageren. “Er is van alles aan de hand, dat zal de uitzending van donderdag laten zien. Er worden moedwillig risico’s genomen met de volksgezondheid ten behoeve van financieel gewin. Daar moet keihard tegen opgetreden worden. Er is een cultuuromslag nodig bij onze controlediensten, geen standaardlijstjes afvinken maar actief opsporen van rotte appels”, aldus De Lange.

Beide parlementariërs zien de boer en de consument als grote gedupeerden: “De boer investeert tijd, energie en geld om een mooi product af te leveren. Verderop in de keten wordt er door grote bedrijven gesjoemeld, en vervolgens weet de consument niet meer wat hij op zijn bord krijgt. De veiligheid van ons voedsel is in gevaar, dat is onacceptabel”.

De uitzending van Zembla, met Esther de Lange, is donderdag om 21.10 op NED 2.