28 oktober 2015

CDA: Geef nieuwe ontwikkelingen voedingsmiddelen de ruimte

Het CDA in het Europees Parlement is tevreden met de nieuwe procedure voor nieuwe voedingsmiddelen om toegelaten te worden tot de Europese Markt. Vandaag stemde het Europees Parlement in met de herziene richtlijn Nieuwe Voedingsmiddelen. De huidige richtlijn stamt uit 1997.

CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik: "De Europese markt is in de afgelopen jaren steeds meer een eenheid geworden. Ik ben blij dat het Europees Parlement vandaag heeft ingestemd met de richtlijn, zodat nieuwe voedingsmiddelen makkelijker toegelaten kunnen worden op de Europese markt."

Een punt van discussie in het Europees Parlement en tijdens de onderhandelingen met de Raad was met name het gebruik van nanotechnologie. "Als wij onze bevolking op een duurzame manier willen voeden moeten we nadenken over innovatieve manieren om dit kunnen doen."

De CDA-Europarlementariër benadrukt dat de ontwikkelingen in de techniek veilig moeten zijn, maar dat op voorhand niet mag worden uitgesloten dat ze ons kunnen helpen. "Universiteiten in Twente en Brabant zijn druk bezig met deze ontwikkelingen en we zien hier grote vorderingen in. Laten we hen nu een steuntje in de rug geven met betere regelgeving," aldus Schreijer-Pierik.

In het voorstel is onder andere een definitie van nanotechnologie opgenomen en wordt ook de deur open gehouden voor andere technologische ontwikkelingen.

In het goedkeuringsproces wordt een grotere rol toegekend aan het EFSA, wat maakt dat de procedure wordt gecentraliseerd. Producenten hoeven hierdoor niet langs 28 verschillende instanties om hun producten op de Europese markt krijgen.