Spitsuur
16 juli 2013

CDA: goed dat België afziet van wegenvignet

Dat België afziet van een wegenvignet is goed nieuws voor Nederlandse automobilisten. "Vooral vakantiegangers en grensverkeer uit Nederland dreigden de dupe te worden", reageert Corien Wortmann, CDA-Europarlementslid (Transport) "Een wijs besluit van onze zuiderburen."

België schrapt het plan voor het elektronisch wegenvignet wegens de hoge kosten, zo werd dinsdag bekend. Door het plan moest iedere automobilist die door België reed een bedrag betalen, een soort tol.

Wortmann had eerder al kritiek op het plan. "Het Belgisch wegenvignet was een aanslag op de portemonnee van inwoners van onze grensstreken zoals Zeeuws-Vlaanderen. Onze grensregio´s mogen geen melkkoe worden van de Belgische overheid." België is een echt doorreisland. Elk jaar rijden circa 4,5 miljoen buitenlanders over de Belgische wegen. Dat zijn veelal Nederlanders uit de grensregio´s Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. 

"In 2008 had België ook plannen voor een wegenvignet en dreigde een oneerlijke situatie te ontstaan. De Belgische regering beloofde alleen de eigen Belgische automobilisten te compenseren en andere Europeanen niet. Ik heb daar toen vragen over gesteld. De Europese Commissie oordeelde toen dat die regel in strijd was met Europese regels. Hiermee werden de plannen naar de prullenbak verwezen."

Corien Wortmann hoopt dat het geplande Belgische tolvignet ook voor vrachtwagens van de baan gaat.

Het Europarlement werkte de afgelopen maanden aan een Europese strategie voor tolheffing. Dat is de basis voor wetten in de lidstaten de komende jaren.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.