06 maart 2013

CDA: grensregio's krijgen vele miljoenen extra

Members/NL/ShowMember.asp?PERS_ID=28165De grensregio's in Nederland krijgen meer EU-geld dankzij een akkoord woensdagavond tussen Europarlement, EU-landen en Europese Commissie. Onderhandelaar Lambert van Nistelrooij (CDA-Europarlementslid) meldde dat na afloop.

Nu de regeringsleiders van de EU-landen een akkoord hebben bereikt over de Europese meerjarenbegroting 2014-2020 komt ook de besteding voor de regio´s in een afrondende fase.

CDA-onderhandelaar Lambert van Nistelrooij, CDA-onderhandelaar wil meer geld voor dit onderdeel van de Europese Structuur- en Investeringsfondsen: "Het Europees Parlement vindt dat minstens 7% van het EU-budget voor Regionaal Beleid beschikbaar moet zijn voor grensoverschrijdende samenwerking. De regeringsleiders hebben dit gekort tot 2%: dat is een grote fout."

Van Nistelrooij zet in de op handhaving van het oorspronkelijk voorstel van de Europese Commissie (5% oftewel 11,7miljard voor heel Europa). Hierdoor krijgt Nederland meer fondsen voor grensoverschrijdende samenwerking ter beschikking.

Het betreft een verschuiving binnen het EU-budget van 322 miljard euro voor de Europese Structuur- en Investeringsfondsen 2014-2020.