02 juli 2013

CDA: helaas APK-plicht motor en caravan

Het CDA vindt het onterecht en onnodig dat motoren en caravans voortaan APK-gekeurd moeten worden. Een meerderheid van socialistische, groene en liberale Europarlementsleden hebben dinsdag voor een Europese APK-verplichting gestemd. CDA´ers Corien Wortmann en Wim van de Camp hadden zich ingezet om dit te voorkomen.

Van de Camp: “Slechts zelden is een technisch mankement aan een motor de oorzaak van een ongeluk. Veel motorliefhebbers koesteren juist hun bezit” . Motorbezitters in Europa moeten minstens 1,2 miljard euro per jaar afrekenen voor de keuringen. "De kosten overstijgen daarmee de voordelen", vindt Van de Camp.

Helaas is het niet gelukt de APK-plicht voor caravans tegen te houden. "Een Europese APK-plicht voor caravans is onzin, want het is niet aangetoond dat dit bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Ik zie het er uiteindelijk niet van komen, omdat ik verwacht dat dit in de onderhandelingen met de ministers van Verkeer alsnog zal sneuvelen," aldus Wortmann.

Corien Wortmann (CDA) heeft zich wel succesvol sterk gemaakt voor behoud van de huidige APK-regels voor auto's in Nederland. "Het Nederlandse APK- systeem werkt goed. De RDW controleert de garages streng, wat de onafhankelijkheid waarborgt. Daarvoor hoeven auto´s niet naar een apart keuringscentrum. Hiermee voorkomen we veel kosten en administratieve rompslomp voor de Nederlandse autobezitters."

Mede dankzij het CDA komt er ook geen algehele APK-plicht voor alle tractoren, trailers en aanhangers.  Dat voorkomt dat alle Nederlandse tractoren, (paarden-)trailers en aanhangers naar de keuringsinstanties moeten.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.