04 februari 2016

CDA: IS pleegt genocide op religieuze minderheden

De misdaden die gepleegd worden door IS staan gelijk aan genocide. Dat stelt het Europees Parlement vandaag in een resolutie. Het Parlement in Straatsburg vraagt de VN-veiligheidsraad dit ook te erkennen en de daders en verantwoordelijken te laten berechten door het internationaal strafhof in Den Haag. Esther de Lange, CDA-delegatieleider in het Europees Parlement:  "IS wil alle religieuze minderheden en christenen in het bijzonder uit het Midden-Oosten verdrijven. Wij zijn blij dat dit nu eindelijk duidelijk wordt gezegd door een meerderheid van het Europees Parlement. Wij verwachten nu ook dat dat de EU-buitenlandvertegenwoordiger actie onderneemt."

Het Europees Parlement heeft verder het voorstel omarmt voor het aanstellen van een speciale vertegenwoordiger voor de religieuze vrijheid. Nu beschikt de EU al over een vertegenwoordiger voor de mensenrechten. Maar dat is onvoldoende stelt De Lange. "Het gaat niet goed met de vrijheid van religie in de wereld. We zien een toename van christenvervolgingen in Afrika en religieus extremisme in het Midden-Oosten. Christelijke minderheden worden verdreven uit gebieden waar ze al duizenden jaren leefden. We moeten meer doen om de specifieke dreiging tegen religieuze minderheden in de wereld aan te pakken."

In de aangenomen resolutie staat verder dat de VN zich moet uitspreken voor het opzetten van 'safe havens' (veilige gebieden) waar de miljoenen vluchtelingen die nog in Syrië verblijven veilig kunnen zijn. "Religieuze minderheden in IS-gebieden moeten vluchten of vrezen voor hun leven, dat is de dramatische situatie van dit moment. Het is daarom ook zeer teleurstellend dat de Syrische vredesbesprekingen na een paar dagen weer zijn afgebroken. De strijd tegen IS en de bescherming van vluchtelingen kan pas echt effectief plaatsvinden als er een politieke dialoog op gang komt tussen de strijdende partijen," aldus De Lange.

De tekst van de resolutie is hier te vinden: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+MOTION+P8-RC-2016-0149+0+DOC+XML+V0//NL