21 mei 2013

CDA: kleine spaarders ontzien bij redding banken

Mensen met minder dan 100.000 euro spaartegoed moeten zekerheid krijgen dat hun geld veilig is bij redding van een bank. Europarlementslid Corien Wortmann-Kool (CDA) en een meerderheid van het Europarlement hebben dat standpunt ingenomen bij een stemming. "Dat is de les die we moeten trekken uit de problemen in Cyprus", vindt Wortmann. Bij de financiële redding van Cyprus ontstond ophef door een idee dat spaarders moesten bijdragen.

De spaarders zijn onderwerp van onderhandelingen tussen het Europarlement en de EU-landen. Het parlement wil dat spaarders boven de 100.000 euro moeten meebetalen, maar pas als laatsten. "De EU-landen zijn hier nog erg onduidelijk over en een aantal willen meer zelf bepalen. Dit is risicovol, omdat het de onzekerheid in zuidelijke landen kan voeden", waarschuwt Wortmann.

Het CDA wil ook dat de belastingbetalers vaker worden ontzien bij redding van banken. "Het moet in heel Europa volstrekt duidelijk zijn dat niet de belastingbetaler, maar aandeelhouders en obligatiehouders de rekening krijgen als een bank in de problemen komt."

Wortmann-Kool wil haast met de regels voor de redding van banken. Enkele landen treuzelen nog. "De onzekerheid die nog steeds boven de EU bankensector hangt is schadelijk voor economisch herstel. Crisismanagement is een belangrijke pijler onder de bankenunie, die rust en stabiliteit moet brengen."

Wortmann: "Het is zaak dat we snel beginnen met een Europese Resolutie Autoriteit die moeilijke knopen kan doorhakken bij redding van grensoverschrijdende banken. Het toezicht en de crisisfondsen blijven voorlopig nationaal. Een Europese stroppenpot is pas realistisch als alle EU banken dezelfde gezonde uitgangspositie hebben."

Factsheet crisismanagement in bankensector