01 oktober 2014

CDA kritisch over enorme betalingsachterstand EU-regioprojecten

Het CDA in het Europees Parlement heeft scherpe kritiek geuit op de miljardenachterstand van de EU bij de afrekening van regioprojecten. De stapel onbetaalde facturen bedroeg eind vorig jaar ruim 23 miljard euro en stijgt nog steeds.

"Deze enorme achterstand creëert veel praktische problemen bij bedrijven en instellingen, ook in EU-landen die al lijden onder de crisis", waarschuwt Lambert van Nistelrooij (CDA), coördinator Regionale Ontwikkeling van de EVP, de grootste fractie in het Europees Parlement. "betalingen worden doorgeschoven naar volgende begrotingsjaren. Partners in de uitgevoerde projecten komen hierdoor in de problemen."

Van Nistelrooij vroeg woensdag een plan van aanpak aan de beoogde EU-commissaris Corina Cretu (Regionaal Beleid). De Roemeense kandidaat beloofde echter alleen dat ze de kwestie zou bespreken in de Europese Commissie. Van Nistelrooij. "Goed dat Cretu zich bewust is van het probleem, maar ik mis een concreet plan hoe ze dit gaat oplossen."

Regionaal beleid is een belangrijke prioriteit voor de EU, met meer dan € 352 miljard euro voor de komende 7 jaar om innovatieve projecten te ondersteunen in de regio's. Dit is van groot belang voor de ontwikkeling van Europa. Voor zulke projecten in Nederland ligt ruim 1 miljard euro klaar.

Het CDA is blij dat de kandidaat-commissaris 'zero tolerance' zei te hanteren bij fraude met regioprojecten. Positief is ook dat zij meer focus wil op resultaten, communicatie met de burgers en de vereenvoudiging van de procedures.

Van Nistelrooij stelde dat Cretu zich goed heeft ingelezen in de dossiers, maar zij ontbeert nog concrete ideeën voor verbetering.

Als het Europees Parlement goedkeuring geef, zal de nieuwe Europese Commissie op 1 november aantreden.