28 oktober 2015

CDA: landbouw niet uit EU verjagen

AnTijdens de stemming in het Europees Parlement heeft een meerderheid van het EP ingestemd met een herziening van de NEC-richtlijn. Deze richtlijn bepaalt nationale emissieplafonds voor luchtverontreinigende stoffen die invloed hebben op de kwaliteit van de lucht in Europa. Annie Schreijer-Pierik is blij dat het gelukt is tijdens de plenaire stemming enterische (dierlijk) methaan uit te zonderen van de richtlijn. "Het is ons gelukt een zeer schadelijke maatregel te voorkomen," aldus de Twentse Europarlementariër. Tegelijkertijd is het CDA tevreden met de verscherping van de fijnstofnormen (PM 2.5) in de richtlijn.

"Gelukkig heeft een meerderheid in het Europees Parlement methaan dat specifiek door herkauwers geproduceerd wordt, op het nippertje kunnen uitsluiten van de uitstootverminderingsdoelen. Een koe produceert nu eenmaal methaan door natuurlijke vertering van gras", voegt Schreijer-Pierik toe. "Daaraan kunnen ook politici niets veranderen. Methaanuitstoot valt alleen te voorkomen door hermetisch gesloten stallen. Wij vinden dat de koe in de wei moet kunnen blijven."

Wel is er bij de stemming ingestemd met zwaardere eisen voor ammoniakuitstootvermindering. "Op het gebied van ammoniak hebben wij in Nederland de laatste jaren bijna 70 % reductie bereikt, grotendeels door de landbouwsector, terwijl in andere lidstaten veel minder is bereikt. In Nederland moet echter wéér méér ammoniak worden gereduceerd", stelt Schreijer-Pierik, "door onwerkbare ammoniakdoelstellingen jagen we onze boerengezinsbedrijven Europa uit!"

Het EP wil verder dat landen niet meer de mogelijkheid krijgen om de reductie die wordt bereikt in de internationale scheepvaart mee te wegen voor het bereiken van de nationale reductiedoelen. “Zeer onverstandig,” aldus Schreijer-Pierik. “Nederland is als scheepvaartnatie leidend om de zeeschepen schoner te krijgen. Door dit besluit worden we bedankt voor de moeite. Hiermee halen we een belangrijke impuls voor een schonere zeevaart weg, terwijl alle sectoren eigenlijk moeten worden geprikkeld hun uitstoot te verminderen.”