CDA: lastige regels voor truckers van de baan
Corien Wortmann (CDA-Europarlementslid) heeft zich succesvol ingezet om dit attest af te schaffen. "Touringcarchauffeurs op doorreis door Frankrijk kregen door dit document soms torenhoge boetes. Het attest gaf een enorme administratieve rompslomp. Dit hoort gelukkig binnenkort allemaal tot de verleden tijd".
De truckers hoeven bovendien niet meer naar de kant van de weg voor controle van hun rij- en rusttijden. “Het nieuwe model tachograaf kan op afstand worden uitgelezen. Dit maakt de controle op de rij- en rusttijden makkelijker en zorgt hopelijk voor flink minder fraude", verwacht Corien Wortmann van het CDA.
"Tijdens stroeve onderhandelingen hebben we gelukkig de scherpe randjes kunnen verwijderen van de Europese plannen voor de tachograaf”, aldus Wortmann. Oorspronkelijk wilde Brussel namelijk lichte vrachtwagens (minder dan 7,5 ton) verplichten tot een tachograaf. Dit zou een last zijn voor veel kleine ondernemers, zoals loodgieters. Daarom worden nu lichte vrachtwagens uitgezonderd voor het vervoer van werkmaterialen binnen 100 kilometer van het bedrijf.
Doel is dat de regels voor tachografen in heel Europa hetzelfde worden toegepast. Volgens Wortmann moet de broodnodige harmonisatie eindelijk een streep zetten door de oneerlijke behandeling van Nederlandse chauffeurs en transporteurs in het buitenland.
Wortmann verwacht dat het voltallige Europees Parlement begin september instemt met deze voordelen. De nieuwe tachograaf wordt dan over enkele jaren ingebouwd in alle nieuwe trucks en touringcars. Oudere vrachtwagens krijgen 15 jaar de tijd.