15 januari 2014

CDA: Malta moet omstreden verkoop paspoorten stoppen

Malta moet snel stoppen met de omstreden verkoop van paspoorten. Het Europarlement eist dat woensdag, door middel van een resolutie van Wim van de Camp (CDA).

Het EU-land in de Middellandse Zee gaat 1800 paspoorten verkopen voor elk 650.000 euro. De documenten lijken vooral in trek bij rijke Russen en louche types. Die "nieuwe Maltezen" hoeven niet eens op het eiland te gaan wonen, maar mogen zich vestigen in Nederland en andere EU-landen.

Het land moet de regels snel aanpassen aan de Europese waarden, vinden de vier grootste partijen in het Europarlement. "Als één land de deur zo openzet, ondermijnt dat het beleid in Nederland en andere EU-landen", vindt Van de Camp. Malta tart Nederland en de Europese Unie met dit gedrag. Het kan niet de bedoeling zijn dat criminelen geld witwassen en als dank een verblijfsvergunning krijgen. Desnoods moeten we grenscontroles met Malta invoeren.''