18 november 2014

CDA: meer hulp voor ebola-weeskinderen

Op aandringen van Annie Schreijer- Pierik (CDA Europarlement) gaat de Europese Commissie meer doen voor weeskinderen in Ebola-landen. Circa 5000 à 7000 kinderen zijn wees geworden door de ebola-epidemie. EU-commissaris Stylianides (Humanitaire Hulp) maakt speciale fondsen vrij voor de wezen.

Schreijer wijst erop dat de kinderen door hun omgeving worden gemeden en gestigmatiseerd: "De kinderen zijn enorm kwetsbaar, juist nu er voor deze groep extra aandacht zou moeten zijn". Ze wil onder meer weeshuizen laten bouwen van EU-geld.

De CDA-politica is blij dat de commissaris opriep tot een grote Europese inzamelingsactie voor de ebolabestrijding. Hij heeft toegezegd daarvoor te overleggen met de lidstaten.

Schreijer sprak EU-commissaris Christos Stylianides aan op de Europese inzet voor weeskinderen, nadat hij maandag terugkwam van zijn bezoek aan West-Afrika. "Als Europa is het onmogelijk voorbij te gaan aan het lot van Ebola-weeskinderen, dat zou voorbij gaan aan de waarden die wij als Europeanen uitdragen", zei Stylianides tegen Annie Schreijer. Hij vindt de hulp aan de weeskinderen absolute prioriteit.