02 juni 2015

CDA: meer inspraak voor steden in EU

Vandaag heeft de Europese Commissie de uitslag van consultatieprocedure van de 'EU Urban Agenda' gepresenteerd. Deze agenda geeft steden de mogelijkheid Europees beleid mede vorm te geven, toegespitst op hun behoeften. Europa staat voor een groot aantal uitdagingen zoals het klimaat, vergrijzing en het milieu. De driehoek Eindhoven-Aken-Leuven loopt voorop in innovatieve grensoverschrijdende samenwerking op deze gebieden.

"Bijna driekwart van de Europese bevolking woont in steden. Steden zijn onmisbaar voor het waarmaken onze Europese ambities, zoals de aanpak tegen vergrijzing en het creëren van duurzame economische groei. Daarom hebben wij 15 miljard beschikbaar gemaakt de komende jaren om te investeren in stedelijke gebieden. Ook zijn ze verantwoordelijk voor 70% van de uitvoering van het Europees beleid. Hoogste tijd om hen dus meer inspraak te geven in het Europees beleid," aldus CDA-Europarlementariër Lambert van Nistelrooij.

Het belang van deze stedelijke agenda zal Van Nistelrooij ook benadrukken tijdens de informele ministeriele conferentie in Riga op 10 juni. Nederland wil tijdens het voorzitterschap begin 2016 aandacht vragen hiervoor. Van Nistelrooij: "Een belangrijke ambitie van Nederland waar we wel mee door moeten pakken. Wij willen concrete acties zien van de Nederlandse regering zodat steden een grotere rol krijgen in het sturen van Europees beleid."

De 'EU Urban Agenda' wordt de komende maanden vastgesteld. Begin 2016 worden de actiepunten tijdens het Nederlandse voorzitterschap vastgesteld. "Ook voor Nederland is dit van groot belang. We hebben te maken met twee trends: verstedelijking en digitalisering. Daar kan slimmer mee worden omgesprongen als er partnerschappen worden gesloten zodat de steden toegankelijker, duurzamer en leefbaarder worden. Ik ben een voorstander van een grotere samenwerking tussen de Europese steden. Grenzen zijn de littekens van het verleden," aldus de CDA-Europarlementariër.

Kijk hier voor informatie: http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/consultation/urb_agenda/pdf/swd_2015.pdf