CDA: nooit meer vliegtuigen kwijtraken
Sinds de verdwijning van vlucht MH370 in 2014 is gebleken dat huidige vluchtvolgsystemen tekort schieten. Het huidige systeem werkt via een radar en is daardoor afhankelijk van het bereik en de plaats van installatie. Het vluchtvolgsysteem bedekt nu enkel 30% van het aardoppervlak.
"Er is nu nieuwe technologie beschikbaar waardoor relatief gemakkelijk vliegtuigen ten alle tijden traceerbaar zouden zijn. Het is voor familie en vrienden van direct betrokkenen een nachtmerrie als een passagiersvliegtuig niet terug te vinden is. Die onzekerheid daar moeten we een einde aan maken," aldus Van de Camp.
Door de unanieme stemming in het Europees Parlement wordt de Europese Commissie aangespoord om in internationaal verband te pleiten voor het vrijmaken van de noodzakelijke satelliet frequenties. "We moeten snel handelen want deze frequenties worden slechts 1 keer per 4 jaar verdeeld. Bovendien zijn de kosten relatief laag en de satellieten zijn er al, dus waarom nog langer wachten?"
De Europese Commissie is momenteel bezig met het herzien van het Europees luchtvaart beleid, waaronder de vliegveiligheid.