Spitsuur
27 januari 2016

CDA: onafhankelijk toezicht op autoproducenten nodig

Het CDA in het Europees Parlement reageert positief op de voorstellen van de Europese Commissie voor verscherpt toezicht op de handhaving van uitstootregels van de Europese autosector.
"Lidstaten en autobouwers hebben dit over zichzelf afgeroepen", vindt CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik. "Na de schokkende onthullingen over de sjoemelsoftware bij Volkswagen en mogelijk andere autofabrikanten is het tijd voor echte Europese handhaving met fatsoenlijke bevoegdheden."

In de voorstellen krijgt de Europese Commissie ruimere bevoegdheden om in samenwerking met bestaande goedkeuringsinstanties in de lidstaten de typegoedkeuring van auto's te controleren. "Het is echter van groot belang dat de onafhankelijkheid van het Europese toezicht wordt geborgd. De vraag is of de huidige voorstellen hier voldoende nadruk op leggen, ook als het gaat over de onafhankelijkheid van de Europese Commissie en nationale goedkeuringsinstanties," aldus de CDA-Europarlementariër. "Diezelfde nationale goedkeuringsinstanties hebben tot nu toe juist ernstig gefaald in het toezicht! Wij moesten daardoor als EU door het Amerikaanse Milieubeschermingsagentschap op de softwarefraude gewezen worden. Vanwege het belang van een gelijk Europees speelveld en toekomstige preventie van belangenverstrengeling heb ik in het Europees Parlement steeds gepleit voor de oprichting van een onafhankelijke Europese toezichtautoriteit die nationale testinstanties en typegoedkeuringen structureel controleert."

De Europese Commissie stelt nu voor dat zij straffen kan uitdelen aan bedrijven die zich niet houden aan de wettelijke uitstootnormen. "Het is inderdaad gek hoe groot de verschillen zijn in compensatie tussen de VS en Europa. In de VS kregen autobezitters onmiddellijk 1000 dollar, in Europa kregen klanten vaak slechts een excuusmailtje. Op zijn minst zouden fabrikanten moeten opdraaien voor de aanpassing van de auto's, bijvoorbeeld door extra katalysatoren of aangepaste software", stelt Schreijer-Pierik. "Daarbij moeten wij als EU waakzaam blijven voor elke vorm van economische oorlogsvoering. De Europese auto-industrie is van essentieel belang voor onze werkgelegenheid; innovatie en duurzaamheid vormen daarvoor geen bedreiging, maar juist een sleutel tot economisch succes."