23 september 2015

CDA: onderste steen boven bij autoproducenten

In het Europees Parlement is vandaag gesproken over de gevolgen van het schandaal dat aan het licht is gekomen rond de dieselauto's van Volkswagen in de Verenigde Staten. Woordvoerder milieu en volksgezondheid Annie Schreijer-Pierik is zeer geschrokken van de ontwikkelingen. "Autobezitters zijn belogen en bedrogen. Volkswagen heeft heel veel uit te leggen. Heel veel mensen vragen zich nu af of die auto die voor de deur staat ook echt zo schoon is als wordt gezegd."

Schreijer-Pierik vraagt om onmiddellijke actie van de Europese Commissie. Er moet tot op de bodem worden uitgezocht hoe in Europa de uitstootregels worden gehandhaafd bij alle autoproducenten. "Verder lijkt het erop dat dit niet zomaar uit de lucht komt vallen. Wij willen van de Europese Commissie weten of ze hier al van op de hoogte waren, " aldus de CDA-Europarlementariër.

Door Europese regels zijn automotoren schoner dan ooit. Tegen de wens van de autobouwers in is de laatste decennia de uitstoot van auto's drastisch verlaagd. Dit is hard nodig voor een schonere leefomgeving en om de volksgezondheid te waarborgen. "Wij denken dat het nog schoner kan, we zijn er nog lang niet. En in het licht van deze onthullingen willen wij dat de voorziene invoering in 2017 van nieuwe uitstootcontroles (zogenaamde 'real driving emissions' (RDE)) al in 2016 verplicht worden. Hoe sneller we realistische uitstootgegevens gaan gebruiken hoe beter."

Verder waarschuwt Schreijer-Pierik voor een verkapte handelsoorlog zonder oog te hebben voor de feiten. "Wij moeten in Europa nadenken over hoe we beter kunnen controleren, bijvoorbeeld door de EU een sterkere rol te geven bij het toezicht. Maar vergeet niet dat Amerikaanse en Aziatische autobouwers niets liever zien dan de teloorgang van de Europese auto-industrie. "