18 september 2014

CDA: online shoppen bij EU-webwinkels makkelijker maken

De online verkoop in Europa blijft achter. Verkoop aan het buitenland kan de mogelijkheden van de Nederlandse detailhandel vergroten, betoogt CDA-Europarlementslid Lambert van Nistelrooij.

"Consumenten moeten de sites daarvoor wel eerst meer kunnen vertrouwen. Veel Europeanen durven nu niet op een website uit een ander EU-land te bestellen. Een vreemde taal, onbekende of ontbrekende leveringsvoorwaarden, betaalmethoden en onduidelijkheid over de garantie is daarvan de oorzaak", stelde Van Nistelrooij, woordvoerder Interne Markt, dinsdagavond in het Europarlement. Slechts 11% van de Europeanen overweegt daardoor nu een online aankoop in een ander EU-land.

"Het zou helpen als meer ondernemers hun webshops bijvoorbeeld ook in het Engels publiceren. Zo kunnen meer consumenten profiteren van het EU-brede aanbod. Dit leidt tot meer concurrentie en dus lagere prijzen."

De digitale interne markt is een veelbelovende economische sector in Europa. Een studie in opdracht van het Europees Parlement toont dat er 340 miljard euro per jaar voordeel te halen is. Het voordeel kan hiermee oplopen tot ruim 4% van het Europese BNP.

"Om deze kansen te benutten moeten we de huidige blokkades wegnemen", vindt Van Nistelrooij. "Nu zijn er feitelijk nog 28 verschillende nationale markten binnen de Europese interne markt. Hier is veel winst te halen."

Naast meertaligheid, hebben online consumenten dringend nodig:

· Een interne markt voor online betalen en facturatie;

· Op Europees niveau intellectueel eigendom en privacy beschermen;

· Consumentenbescherming bij online aankopen in de EU harmoniseren

· Europese initiatieven voor goede online bereikbaarheid, ook op het platteland.

****

Zie Lambert van Nistelrooij hierover spreken in het Europees Parlement: http://youtu.be/tDMTbKJO-SI