22 januari 2014

CDA: Onvoldoende groen, groei en banen in voorstel Europees energiebeleid

"Door geen nationale doelstellingen voor duurzame energie in 2030 voor te stellen laat de Europese Commissie een grote kans liggen om groen, groei en banen te stimuleren." Dat stelt CDA-Europarlementariër Lambert van Nistelrooij (energie) in reactie op de plannen van de Europese Commissie voor een nieuw energie- en klimaatpakket voor 2030.

"Allereerst is het voorgestelde Europese doel van 27% duurzame energie in 2030 niet bijzonder ambitieus. Bovendien zal het lidstaten onvoldoende aanzetten om werk te maken van de energietransitie. Zonder de huidige doelstellingen voor EU-lidstaten was er in Nederland nooit een nationaal energieakkoord gekomen."

Van Nistelrooij wijst op een eerder uitgelekt onderzoeksrapport van de Europese Commissie. Hierin wordt aangegeven dat een scenario waarin de lidstaten een nationale doelstelling voor duurzame opwekking krijgen, leidt tot meer dan 1 miljoen extra banen. "Er zijn overtuigende argumenten om de huidige aanpak door te zetten. Door minder energie te importeren, maar juist zelf meer op te wekken creëer je groei en stimuleer je de eigen industrie. Dat is ook goed voor Nederland. VSMC in Papendrecht is internationaal marktleider voor de aanleg van kabels op zee. Bedrijven als Fugro en Ballast Nedam verdienen geld met de aanleg van offshore windparken. In Eindhoven werken Solliance en VDL aan nieuwe generatie zonnecellen, een techniek die we nog niet naar China hebben laten verdwijnen."

Van Nistelrooij wijst ook op de kosten van energie. "Door innovatie ontwikkelen we de techniek voor wind- en zonne-energie steeds verder. Duurzame energie wordt dus goedkoper terwijl het bedrag dat we uitgeven aan de import van olie alleen maar stijgt."

Het door de Europese Commissie voorgestelde pakket wordt tijdens de EU top van maart besproken door de Europese regeringsleiders.