CDA: oprichting centrale EU-testautoriteit nodig
Een brede meerderheid spreekt in het parlement zijn afkeuring uit over de sjoemelsoftware die Volkswagen gebruikt heeft om de reële uitstoot van sommige modellen te verbergen. "Wat het CDA betreft neemt het Europees Parlement nu de leiding door versnelde invoering van RDE (Real Driving Emissions) te eisen. We kunnen hier niet mee wachten tot november 2017. Wij vragen de Europese Commissie dan ook voorstellen te doen die de verouderde testmethodes versneld uit-faseren," aldus Schreijer-Pierik.
Verder is er naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant vandaag gevraagd of het klopt dat de Europese Commissie een overgangstermijn voorstelt tot september 2019 om autobouwers de tijd te geven de werkelijke uitstoot van stikstofoxide (NOx) te beperken tot 60% boven de geldende norm. "Wat ons betreft is een overgangstermijn nodig, maar moet deze wel gebaseerd zijn op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Als blijkt dat het sneller kan, dan moet het ook echt sneller. Wat technisch en financieel gezien haalbaar is moet ook echt worden uitgevoerd door autoproducenten. Dat is de enige manier om het gekrenkte vertrouwen van Europese burgers terug te winnen en de geloofwaardigheid van de Europese auto-industrie te herstellen," aldus Schreijer-Pierik. "De gewone koe is al jaren doelwit van NOx-beperking. Daarbij mag de Heilige Koe niet achterblijven!"
In het debat vraagt Schreijer-Pierik echter ook aandacht voor de enorme vooruitgang die is geboekt in het schoner maken van automotoren en het realiseren van schonere lucht. "Zonder Europese regels was dit nooit gelukt. En wat ons betreft gaan we hier stug mee door," aldus Schreijer-Pierik.