CDA over netneutraliteit: grote bedrijven niet laten voordringen op internet
"Je wilt dat alle websites snel bereikbaar zijn, niet alleen de sites van de grootste bedrijven. Want de grootste bedrijven hebben het geld om voorrang te kopen", aldus Van Nistelrooij. "Het is niet in het belang van de burgers en innovatieve kleine, startende bedrijven zónder veel geld als andere websites daardoor in de verdrukking komen."
Netneutraliteit is vandaag het onderwerp van een hoorzitting van de Europese christendemocratische groep in het Europarlement. Van Nistelrooij is dagvoorzitter. Aanleiding is een voorstel van EU-commissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda). Het parlement spreekt zich hierover in februari uit, in de parlementscommissie voor Industrie en Telecom.
Van Nistelrooij verzet zich tegen het geven van mogelijkheden aan bedrijven om tegen betaling legaal voor te dringen. "Een slecht plan", vindt Van Nistelrooij. "Het mag geen verschil maken of je de website van het ene postorderbedrijf oproept of van een ander. Wellicht heeft die andere het artikel juist goedkoper."
Ook de inhoud van de apps moet met dezelfde snelheid door de kabels en via wifi op uw scherm verschijnen. "Dat is eerlijk. Hooguit kan ik me een uitzondering voorstellen voor medische toepassingen, als dokter via internet een diagnose wil stellen. Voor dat soort vitale non-profit diensten moeten we een bepaalde basiscapaciteit en snelheid kunnen garanderen."
De huidige Nederlandse regeling staat op het spel, waarschuwt Van Nistelrooij. Nederland is één van de twee landen ter wereld die netneutraliteit goed wettelijk heeft vastgelegd. "Nederland loopt hierin voorop, daar ben ik trots op", zegt hij. "Het voorstel van Kroes bijt de Nederlandse regeling niet, maar de CDA-delegatie past goed op dat het Europarlement en de EU-landen het plan niet afzwakken!"
"Wel moeten we goed nadenken over de financiering van de kostbare uitbouw van breedbandverbindingen. In 2015 bestaat bijvoorbeeld 80% van het internetverkeer uit video. Als we telecombedrijven verbieden om geld te verdienen aan ‘voorrang’ aan grootverbruikers als Youtube en Netflix, moet dit anders opgelost worden. Want voor niets gaat de zon op.”