28 april 2015

CDA: Plastic afval tegengaan zonder Brusselse bemoeizucht

Met het bereikte akkoord tussen Raad en Parlement lijkt een verbod op gratis plastic tasjes een stap dichterbij. Het voorstel heeft als doel het percentage plastic afval in het milieu terug te dringen door een grens te stellen van 90 verbruikte tasjes per persoon in 2019 en een verdere reductie naar 40 in 2025. Het Europees Parlement keurde vandaag het akkoord goed.

CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik: "Ik hoop dat door het aannemen van dit rapport de kleine winkeliers niet met extra kosten komen te zitten. Ook zij willen een schoner milieu, maar hen moet wel de kans gegeven worden om hier op een passende manier een bijdrage aan te leveren."

Volgens het akkoord is het aan de lidstaten zelf te kiezen op wat voor manier zij de afgesproken reductie gaan bereiken. Vanuit Brussel worden hen twee keuzes voorgelegd, waarvan er één het verbieden van gratis plastic tasjes betreft. Staatssecretaris Mansfeld heeft aangegeven voor deze optie te willen gaan.

"Ik snap de noodzaak van het terugdringen van de plastic tasjes en ben daarom ook blij dat er met dit akkoord meer duidelijkheid wordt gegeven. Plastic legt een grote belasting op het milieu, denk bijvoorbeeld aan de plastic soep op zee. We moeten als Europa stappen gaan zetten om dit probleem aan te pakken. Het plastic dat afval wordt moeten we terugbrengen in de economie, door recycling kunnen we druk op het milieu verlichten", aldus Schreijer-Pierik