23 mei 2013

CDA: stop subsidie aan Bosnië en Herzegovina

Het CDA vindt het buitengewoon kwalijk dat Bosnië en Herzegovina nog steeds EU-subsidie krijgen. Europarlementslid Ria Oomen-Ruijten (CDA) vindt het een gemiste kans dat het Europarlement donderdag weigerde de subsidie te willen blokkeren. Het gaat om 108 miljoen euro voor dit jaar.

"Hoog tijd dat we het land dwingen geen minderheden meer te discrimineren zoals joden en de Roma", vindt Ria Oomen-Ruijten. De minderheden in het Balkanland mogen zich niet verkiesbaar stellen voor het parlement of presidentschap. De grondwet van Bosnië en Herzegovina onderscheidt 'grondwettelijke staatsburgers' (zoals Bosniaks, Kroaten en Serviërs) en minderheden (zoals de Roma en joden).

Ria Oomen: "Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens oordeelde al in 2009 dat deze bepalingen discriminerend zijn. Het is ook een inbreuk op het recht op vrije verkiezingen. Bosnië en Herzegovina heeft nog steeds niets veranderd na deze uitspraak. Het land boekt in zijn algemeenheid nauwelijks tot geen vooruitgang in de gesprekken met de EU. Het is voor Europa dan ook tijd om op de vele woorden van de afgelopen jaren nu eindelijk daden te laten volgen."

Het Europees Parlement verwierp donderdag een oproep tot het starten van procedures voor het opschorten van de financiële steun voor het pre-toetredingsproces.