21 mei 2013

CDA: tandjes erbij voor groene energie Nederland en Europa

Nederland dreigt achter te lopen bij het opwekken van groene energie, waarschuwt Europarlementariër Lambert van Nistelrooij (CDA). Aanleiding is dat het Europees Parlement vandaag haar ambitie vaststelt voor duurzame energie in de Europese Unie. Het Parlement geeft de Europese Commissie een aantal suggesties om duurzame energie te stimuleren.

"Voor Nederland geldt dat er wel wat tandjes bij moeten. Op dit moment wordt 4% van onze energievoorziening duurzaam opgewekt. Voor Nederland is de Europese verplichting 14%. Nederland moet niet achteraan lopen!"

Van Nistelrooij: "Ik roep de Europese Commissie op het beleid te vereenvoudigen. Op dit moment werken de 27 lidstaten met 170 verschillende subsidieregelingen om de doelen voor duurzame energie te halen. Dat kan simpeler en veel kostenefficiënter! Tien is wel voldoende. Landen moeten samenwerken om duurzame energie onderling te kunnen verhandelen en zo hun nationale streefcijfers te halen. Dit versnelt de overgang en houdt energie betaalbaar voor burgers en bedrijven."

Van Nistelrooij is bereid in te stemmen met bindende doelstellingen voor 2030. "Investeerders willen zekerheid over de regelgeving en waar de EU naartoe wil. Het systeem met doelstellingen voor 2020 werkt en die aanpak kunnen we dus continueren. Een nieuw kader moet mijns inziens rekening houden met de concurrentiepositie van onze industrie, maar het moet ook ambitieus genoeg zijn."

In maart presenteerden de Europese commissarissen Oettinger (Energie) en Hedegaard (Klimaat) een groenboek met voorstellen voor een nieuw Europees energie- en klimaatpakket. Later dit jaar komen zij met een definitief voorstel hiervoor. Deze week buigen de Europese leiders zich tijdens de Europese top ook over een extra impuls voor duurzame energie.