08 april 2014

CDA tegen pardon voor Frans begrotingstekort

CDA-lijsttrekker Esther de Lange roept het kabinet-Rutte op zich fel te verzetten tegen een nieuw EU-pardon voor Frankrijk bij het niet-nakomen van de Europese begrotingsregels, de zogenaamde 3%-norm. Gisteren uitte ook de president van de Duitse Bundesbank Jens Weidmann in Amsterdam zijn zorg over een nieuw Frans pardon.

"De Europese verkiezingen gaan over het vertrouwen in de Europese samenwerking. Frankrijk heeft al twee keer uitstel gekregen op de begrotingsafspraken, maar opnieuw dreigt het Franse tekort hoger uit te komen dan de Europese afspraak van 3%", zei De Lange vanavond in Brussel in een verkiezingsdebat met haar PvdA-opponent Paul Tang.

"Voor het CDA is een afspraak ook echt een afspraak. Als de Nederlandse burgers de broekriem moeten aanhalen om aan deze norm te voldoen, kan het niet zo zijn dat de Franse president Hollande op zijn handen blijft zitten. Als Parijs niet ingrijpt dan voorspellen economen dat de overheidsschuld eind 2014 zal oplopen tot 95,1 procent van het bbp oftewel 1.950 miljard euro."

Ook de instabiliteit van de Franse regering wekt grote zorgen. De Franse regeringscoalitie verloor zwaar tijdens de gemeenteraadsverkiezingen eind maart. De Groene coalitiepartner stapte naar aanleiding van deze uitslagen uit de regering. Hollande was gedwongen om een nieuwe premier aan te stellen. "De Europese Commissie moet laten zien dat ze geleerd heeft van de crisis. Als ze nu te soepel is, schaadt dit de geloofwaardigheid van de aangescherpte regels en wordt dezelfde fout gemaakt als in 2004. Dat mogen Rutte en Dijsselbloem niet laten gebeuren".