10 december 2013

CDA teleurgesteld: niet verbieden diepzeevisserij met sleepnetten gemiste kans

Het Europees Parlement in Straatsburg heeft vandaag tegen regels gestemd om de diepzee in de noordoostelijke Atlantische Oceaan beter te beschermen.

Europarlementslid Lambert van Nistelrooij: "Visserij met sleepnetten beneden de 600 meter levert weinig vis op (er zijn slechts 11 schepen in Europa die daar zo diep vissen), maar brengt het onderwaterleven aanzienlijke schade toe. Allerlei zeldzame vissoorten sterven hierdoor uit of zijn al uitgestorven, en kwetsbare koraalriffen worden vernield.¨

¨Ik ben teleurgesteld dat een krappe meerderheid van het Europees Parlement heeft besloten. Wel is besloten verder onderzoek te doen naar de schadelijke gevolgen van diepzeevisserij, zodat toekomstige besluiten kunnen worden genomen op de meest actuele wetenschappelijke gegevens. Het CDA zal zich blijven inzetten voor het beter beschermen van de diepzee¨