28 oktober 2015

CDA: Terechte verwerping EU-importverbod gen-voeding

EU-lidstaten mogen de verkoop en gebruik van toegelaten genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen en veevoeders niet aan banden leggen of verbieden. Een wetsvoorstel van de Europese Commissie dat importverboden per lidstaat mogelijk zou hebben gemaakt werd woensdag verworpen door het Europees Parlement in Straatsburg.

Annie Schreijer-Pierik (CDA-Europarlementariër) stelt dat het voorstel "onuitvoerbaar is alsook een onverantwoorde aanval op de Europese interne markt”. "Er was geheel terecht breed en verenigd verzet van alle fracties tegen dit wetsvoorstel.”

EU-commissaris Andriukaitis (Gezondheid en voedselveiligheid) zei echter dat hij het voorstel nog niet wilde intrekken voor overleg in de Raad van ministers.  "Onverantwoord. De Eurocommissaris kon mij in juni al geen antwoord geven op de vraag of de Commissie een betrouwbare effectenbeoordeling had laten verrichten”, stelt Schreijer-Pierik. "De afwijzing door het Parlement stemt mij dan ook tevreden. Ik ben echter onaangenaam verrast dat een meerderheid de Commissie heeft gevraagd opnieuw met een wetsvoorstel te komen: de vrees voor nieuwe onwerkbare wetgeving blijft zo bestaan.”

In eerder aangenomen wetgeving mochten lidstaten nog een verbod instellen op de teelt van in de EU goedgekeurde genetisch gemodificeerde gewassen binnen de eigen landsgrenzen.

"De teelt van genetisch gemodificeerde gewassen vindt plaats op het grondgebied van een lidstaat met zelfbeschikkingsrecht, maar de handel in voedingswaren en veevoeders is grensoverschrijdend”, stelt de politica van de christendemocratische EVP-Fractie in het Parlement. "Nationale grenscontroles herinvoeren voor door de Europese voedselveiligheidsautoriteit toegelaten handelswaar is natuurlijk absurd. Dit zou de hele interne markt van de EU ontwrichten. De economische schade voor onze transport, handel, voedingssector, voederbedrijven en landbouw zou enorm zijn geweest!”