16 november 2016

CDA: Timmermans moet uitleg geven aan Europees Parlement

CDA-Europarlementariërs Jeroen Lenaers en Esther de Lange hebben vanochtend vragen gesteld over de uitspraak van Frans Timmermans in een interview in de Knack.

Daarin zei hij:" Ondertussen is duidelijk dat wat president Tayyip Erdogan zegt over de rol van de Gülen-beweging in de staatsgreep geen totale onzin is. Op basis van Amerikaans onderzoek zijn er almaar meer indicaties dat die beweging wel degelijk een rol heeft gespeeld"

CDA-Europarlementariërs Jeroen Lenaers en Esther de Lange vrezen dat gezien het gewicht van Timmermans uitspraken de onrust in de Turkse gemeenschap aangewakkerd wordt.

Zij hebben de volgende vragen gesteld aan de Europese Commissie:

Op dinsdag 15 november 2016 verscheen in de media een interview met Eurocommissaris Timmermans met het volgende citaat: 'op basis van Amerikaans onderzoek zijn er steeds meer indicaties dat de Gülenbeweging wel degelijk een rol heeft gespeeld in de mislukte staatsgreep deze zomer in Turkije. (referentie Knack interview).

Gezien het gewicht van zijn uitspraken en de onrust die dit in Turkije en Turkse gemeenschappen kan veroorzaken is het wat ons betreft nodig dat Eurocommissaris Timmermans zijn uitspraken toelicht. Op basis van welke informatie baseert Eurocommissaris Timmermans zijn conclusies? Heeft Timmermans deze informatie gedeeld met de Turkse autoriteiten?

Eerste vicevoorzitter Timmermans heeft deze uitspraken gedaan in een interview als vertegenwoordiger van de Europese Commissie. Deelt het college van Commissarissen de conclusies van Timmermans?

Eurocommissaris Timmermans moet zich ervan bewust zijn dat er een uitleveringsverzoek van Turkije aan de Verenigde Staten voor Fethullah Gülen ligt. Betekent dit dat de Europese Commissie zich niet zal verzetten tegen Amerikaanse uitlevering onder President Trump aan Turkije?

En ook nog aan Hoge Vertegenwoordiger Frederica Mogherini

Op dinsdag 15 november 2016 verscheen in de media een interview met Eurocommissaris Timmermans waarin hij zei dat er steeds meer indicaties zijn dat de Gülenbeweging betrokken was bij de coup in Turkije afgelopen zomer (referentie Knack interview).

Eerste vicevoorzitter Timmermans heeft deze uitspraken gedaan in een interview als vertegenwoordiger van de Europese Commissie. Deelt de Hoge Vertegenwoordiger Mogherini de conclusies van Timmermans?

Eurocommissaris Timmermans moet zich ervan bewust zijn dat er een uitleveringsverzoek van Turkije aan de Verenigde Staten voor Fethullah Gülen ligt. Betekent dit dat de Europese Commissie zich niet zal verzetten tegen uitlevering aan Turkije?