24 mei 2013

CDA verheugd: Brussel ontziet pensioenfondsen

EU-Commissaris Barnier van Interne Markt kondigde eerder vandaag aan vooralsnog af te zien van wetsvoorstellen die aan pensioenfondsen dezelfde kapitaaleisen opleggen als aan verzekeraars. Dat is in lijn met de positie die het Europees Parlement herhaalde malen heeft ingenomen.

Ria Oomen-Ruijten en Corien Wortmann (CDA) zijn dan ook blij met de beslissing van de Commissaris: "Het is in deze tijd waarin de financiële sector zo onder druk staat niet mogelijk voor pensioenfondsen om grotere zekerheden te geven. Dat is ook net de reden waarom Nederland het pensioenstelsel wil hervormen. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat Brussel niet het tegenovergestelde voorstelt."

Zijn voorlopige plannen stuitten op veel weerstand, onder andere vanuit het Europees Parlement, waar een dinsdag aangenomen verslag van Rapporteur Ria Oomen-Ruijten (CDA) benadrukte dat er cruciale verschillen bestaan tussen verzekeringsproducten en bedrijfspensioenregelingen. Ria Oomen-Ruijten onderstreept in haar verslag verder dat een directe toepassing van kwantitatieve 'Solvabiliteit II'-eisen op bedrijfspensioenfondsen ongepast zou zijn en mogelijk de belangen van zowel werknemers als werkgevers zou kunnen schaden.